بهشت و بهشتيان، دوزخ و دوزخيان
سرنوشت نهايى انسان سرانجام بهشت و يا دوزخ است، اين پايان قيامت و ابتداى زندگى نوين است بهشت يعنى كانون انواع نعمتهاى معنوى و مادى و دوزخ يعنى كانون انواع رنجها و شكنجهها و سختيها، آيات و احاديث بسيارى درباره صفات بهشت و بهشتيان و نعمتهاى مختلف آن آمده است اين نعمتها روحانى و جسمانى است و قبلا بيان شد كه معاد جسمانى و روحانى است و بايد جسم و روح بهرهمند گردند.
فقط فهرستى از اين نعمتها را بيان مىكنيم.
كه در بيش از يكصد آيه قرآن مجيد تعبير جنت و جنات و... آمده است، باغهايى كه قابل مقايسه با باغهاى دنيا نيست و اصلا براى ما قابل درك نيست.
تعبيرهايى مانندو مساكن طيبه مىفهماند كه محل سكونت بهشتيان تمام مزايا را دارد.
از نعمتهاى جالب بهشت فرشهاى زيبا و دلانگيز است كه با تعبيرهاى مختلف نقل شده است.
از مجموع آيات قرآن استفاده مىشود كه غذاها بهشت كاملا متنوع است و جملهمما يشتهون (از هر نوع بخواهند) معناى وسيعى دارد و قسمت عمده آن ميوههاى مختلف است.
نوشيدنيهاى بهشت كاملا متنوع و نشاط آفرين است و به قول قرآنلذه للشاربين (مايه لذت نوشندگان است) و هميشه تازه و هيچ وقت طعم آن تغيير نمىكند، زلال و خوشبو است.
لباس زينت مهمى براى انسان است به تعبيرهاى مختلفى از لباسهاى اهل بهشت (در آيات و احاديث) توصيف شده است كه همه حكايت از زيبايى و جذابيت آن مىكند.
همسر شايسته وسيله آرامش انسان است بلكه اساس لذت روحانى هم هست در قرآن و احاديث معصومين (عليه السلام) به تعبيرهاى مختلف از اين نعمت بهشت سخن به ميان آمده است و از آن توصيف بسيار شده است يعنى همسران بهشتى داراى تمام امتيازات ظاهرى و باطنى هستند.
فيها ما تشتهيه الانفس و تلذ الاعين (((در بهشت آنچه دل مىخواهد و چشم از آن لذت مىبرد موجود است))) اين بالاترين تعبيرى است كه درباره نعمتهاى بهشت آمده است يعنى همه لذتهاى جسمى و روحى هست.
نعمتهاى روحانى بهشت به مراتب از لذتهاى مادى و جسمانى والاتر و پر شكوهتر است ولى از آنجا كه نعمتهاى معنوى معمولا در وصف نمىگنجد (يعنى گفتنى و شنيدنى نيست بلكه رسيدنى، يافتنى و چشيدنى است) لذا در قرآن و احاديث غالباً سربسته به آن اشاره شده است بطور فشرده و خلاصه:
از هنگام ورود به بهشت استقبال فرشتگان و احترامات ويژه آغاز مىشود و از هر درى فرشتهها وارد شده و مىگويند سلام بر شما به جهت صبر و استقامتتان چه عاقبت خوبى پيدا كرديد.
بهشت دارالسلام است، خانه امن و امان است: ادخلوا الجنة لاخوف عليكم و لاانتم تحزنون (((داخل بهشت شويد كه ديگر هيچ ترس و هيچ غصهاى بر شما نخواهد بود(336)))).
يكى از بهترين لذات روحانى بهرهمند شدن از دوستان با صفا و با كمال است كه آنچه قرآن تعبيرش چنين است...
و حسن اولئك رفيقا... (((چه رفيقان خوبى اين فضل و مرحمت خداوند است))).
در بهشت صفا و صميميت و محبت فضا را پر نشاط مىكند هيچ سخن بيهودهاى نيست فقط سلام است، فى شغل فاكهون (((سرگرميهاى خوشحال كننده دارند))).
تعرف فى وجوههم نضره النعيم (((در چهرههاى آنان طراوت و نشاط نعمت را مىبينى(337))))، وجوه يومئذ مسفرة ضاحكة مستبشرة (((صورتهايى كه در آن روز نورانى، گشاده، خندان و مسرور است(338)))).
لذت درك رضاى محبوب از بزرگترين لذتهاى معنوى است در آيه 15 سوره آل عمران بعد از ذكر باغهاى سرسبز بهشتى و همسران پاكيزه مىفرمايد: و رضوان من الله (((خشنودى خداوند))) رضى الله عنهم و رضوا عنه ذلك الفوز العظيم (((هم خداوند از آنها خشنود است و هم آنها از خداوند، اين است رستگارى بزرگ(339)))).
7- ابديت و جاودانگى نعمتهاى بهشتى:
هميشه ترس و نگرانى از زوال و نيستى است اما بهشت و نعمتهايش جاودانه است هرگز ترس زوال نيست و اين ارزش فوق العادهاى است اكلها دائم وظلها (((ميوهها و خوردنيها و سايهاش هميشگى است(340)))).
فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة اعين.
(((هيچكس نميداند چه پاداشهايى كه موجب روشنى چشمها است براى آنها نهفته شده است))) و به قول پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) آنچه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و به هيچ قلبى خطور نكرده است در بهشت موجود مىباشد(341).
جهنم كانون قهر و غضب الهى است، عذابهاى جهنم جسمانى روحانى است و اگر كسى فقط به مجازاتهاى روحى و معنوى تفسير كند بخشى عظيمى از آيات قرآن را ناديده گرفته است در بحث معاد جسمانى و روحانى بيان شد كه معاد جسمانى و روحانى است پس بهشت و جهنم هم چنين است.
عذاب جهنم به اندازهاى شديد است كه شخص گنهكار دوست مىدارد فرزندان، همسر، برادر، دوست، قبيله و حتى همه روى زمين را فدا كند تا سبب نجاتش شود. يود المجرم لويفتدى من عذاب يومئذ و صاحبته و اخيه و فضيلته التى تؤويه و من الارض جميعا ثم ينجيه (((گنهكار دوست مىدارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند و همسر و برادرش و قبيلهاش را كه هميشه از او حمايت مىكردند و تمام مردم روى زمين را، تا مايه نجاتش شود(342)))).
ان شجرة الزقوم طعام الاثيم كالمهل يغلى فى البطون كغلى الحميم (((همانا درخت زقوم غذاى گنهكاران است همانند فلز گداخته در شكمها مىجوشد، جوششى چون آب سوزان(343)))).
وترى المجرمين يومئذ فى الاصفاد سرابيلهم من قطران و تغشى وجوهم النار (((در آن روز گنهكاران را همراه هم در غل و زنجير مىبينى لباسشان از قطران (ماده چسبنده بد بوى قابل اشتغال) است و صورتهايشان را آتش مىپوشاند(344)))) فالذين كفروا قطعت لهم ثياب من نار يصب من فوق رؤسهم الحميم يصهر به ما بطونهم و الجلود (((پس كسانيكه كافر شدند لباسهايى از آتش بر آنها بريده مىشود و مايعى سوزان و جوشان بر سر آنها مىريزند چنانچه ظاهر و باطنشان را ذوب مىكند(345)))).
همه چيز جهنم رنگ عذاب دارد زيرا جهنم كانون قهر و غضب است ان الذين كفروا باياتنا سوف نصليهم نارا كلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غيرها ليذوقوا العذاب ان الله كان عزيزا حكيما (((همانا كسانى كه به آيات ما كافر شدند بزودى آنها را در آتشى وارد مىكنيم كه هر چه پوستهاى آنها سوخت پوستهاى ديگرى به جاى آن قرار مىدهيم تا عذاب را بچشند، خداوند توانا و حكيم است(346)))).
از مجموع آياتى كه درباره عذاب جهنميان آمده، به دست مىآيد كه كيفر اهل جهنم به وصف نمىگنجد و بسيار شديد و دردناك است.
نظرات شما عزیزان:
❊ ❋ ╰☆╮ ✡ ❂ -‘๑’-❊ ❋ ╰☆╮ ✡ ❂ -‘๑’-❊ ❋ ╰☆╮ ✡ ❂ -‘๑’-
ϰ-†нêmê§ |